_ Press Unit

@ ﬁ: Unité de la Presse
M

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

VvV

Factsheet - Protection of journalistic sources

February 2019
This Factsheet does not bind the Court and is not exhaustive

Protection of journalistic sources

Article 10 (freedom of expression) of the European Convention on
Human Rights

The European Court of Human Rights has repeatedly emphasised that Article 10 of the
European Convention on Human Rights safeguards not only the substance and
contents of information and ideas, but also the means of transmitting it. The press has
been accorded the broadest scope of protection in the Court’s case law, including with
regard to confidentiality of journalistic sources.

“Protection of journalistic sources is one of the basic conditions for press freedom. ...
Without such protection, sources may be deterred from assisting the press in
informing the public on matters of public interest. As a result the vital public-watchdog
role of the press may be undermined, and the ability of the press to provide accurate
and reliable information be adversely affected. ... [A]n order of source disclosure ...
cannot be compatible with Article 10 of the Convention unless it is justified by an
overriding requirement in the public interest.” (Goodwin v. the United Kingdom,
judgment of 27 March 1996, § 39).

Journalists obliged to disclose journalistic sources / Alleged
failure to protect journalistic sources

Goodwin v. the United Kingdom

27 March 1996

This case concerned a disclosure order imposed on a journalist (working for The
Engineer) requiring him to reveal the identity of his source of information on a
company'’s confidential corporate plan.

There was not, in the European Court of Human Rights’ view, a reasonable relationship
of proportionality between the legitimate aim pursued by the disclosure order and the
means deployed to achieve that aim. Both the order requiring the applicant to reveal his
source and the fine imposed upon him for having refused to do so gave rise to a
violation of his right to freedom of expression under Article 10 of the European
Convention on Human Rights.

Nordisk Film & TV A/S v. Denmark

8 December 2005 (decision on the admissibility)

This case concerned an order to disclose research material obtained by a journalist who,
making a documentary on paedophilia in Denmark, went undercover and became
involved in a paedophile association.

The Court declared the application inadmissible as manifestly ill-founded. It found in
particular that the domestic court’s order had been a proportionate interference with the
journalist’s freedom of expression that was justifiable for the prevention of crime,
notably with regard to a serious child abuse case.

COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE 'EUROPE


http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf
http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57974
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=695851&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-3582

Press Unit

Factsheet - Protection of journalistic sources Unité de la Presse

Voskuil v. the Netherlands

22 November 2007

The applicant, a journalist, was denied the right not to disclose his source for two articles
he had written for a newspaper concerning a criminal investigation into arms trafficking,
and detained for more than two weeks in an attempt to compel him to do so.

The Court, finding in particular that the Dutch Government’s interest in knowing the
identity of the applicant’s source had not been sufficient to override the applicant’s
interest in concealing it, held that there had been a violation of Article 10 of the
Convention. It further held that there had also been a violation of Article 5 § 1 (right
to liberty and security) of the Convention in the applicant’s case.

Financial Times Ltd and Others v. the United Kingdom

15 December 2009

This case concerned the complaint by four United Kingdom newspapers and a news
agency that they had been ordered to disclose documents to Interbrew, a Belgian
brewing company, which could lead to the identification of journalistic sources at the
origin of a leak to the press about a takeover bid.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
Emphasising in particular the chilling effect arising whenever journalists were seen to
assist in the identification of anonymous sources, it found that the interests in
eliminating damage through the future dissemination of confidential information and in
obtaining damages for past breaches of confidence were, even if considered
cumulatively, insufficient to outweigh the public interest in the protection of
journalists’ sources.

Sanoma Uitgevers B.V. v. the Netherlands

14 September 2010 (Grand Chamber)

This case concerned photographs, to be used for an article on illegal car racing, which a
Dutch magazine publishing company was compelled to hand over to police investigating
another crime, despite the journalists’ strong objections to being forced to divulge
material capable of identifying confidential sources.

The Court found in particular that the interference with the applicant company’s freedom
of expression had not been “prescribed by law”, there having been no procedure with
adequate legal safeguards available to the applicant company to enable an independent
assessment as to whether the interest of the criminal investigation overrode the public
interest in the protection of journalistic sources. There had therefore been a violation of
Article 10 of the Convention.

Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. and Others v. the Netherlands

22 November 2012

The applicants - a limited liability company incorporated under Netherlands law,
publisher of the mass-circulation daily newspaper De Telegraaf, and two journalists -
complained about the order to surrender documents which could identify journalistic
sources and about the use of special powers by the State.

The Court held that there had been a violation of Articles 8 (right to respect for
private life) and 10 of the Convention in respect of the two journalists, finding in
particular that the relevant law in the Netherlands had not provided appropriate
safeguards in respect of the powers of surveillance used against them, with a view to
discovering their journalistic sources. The Court further held that there had been a
violation of Article 10 as regards the order for the surrender of documents addressed
to the publishing company. It restated in particular the importance of journalistic
sources’ protection for press freedom in a democratic society and the potentially chilling
effect an order of source disclosure could have on the exercise of that freedom and
found that the need to identify the secret services official(s) who had supplied the secret
documents to the applicants had not justified the order to surrender documents.



http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-2185312-2334715
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-2966972-3266774
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3257807-3631969
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4167297-4926068

Press Unit

Factsheet - Protection of journalistic sources Unité de la Presse

Becker v. Norway

5 October 2017

This case concerned a journalist who was ordered to give evidence in a criminal case
brought against one of her sources, Mr X, for market manipulation. Mr X had confirmed
to the police that he had been the applicant’s source for an article she had written in
2007 about the Norwegian Oil Company’s allegedly difficult financial situation. He was
subsequently charged with using the applicant to manipulate the financial market. The
applicant refused to testify at any stage of the proceedings against Mr X, and the courts
therefore ordered her to testify about her contacts with him, finding that there was no
source to protect as he had already come forward. They also considered that her
evidence might significantly assist the courts in elucidating the case. Mr X was however
convicted as charged before the final decision on her duty to give evidence had been
made. The applicant complained about the decision ordering her to give evidence on her
contacts with her source, alleging that this would have most likely lead to other sources
being identified too. She also argued that, in any case, there had been no real need for
her testimony in the case against her source.

The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of
the Convention. It found that its assessment turned, above all, on whether
the applicant’s evidence had been needed during the criminal investigation and
subsequent court proceedings against her source. It pointed out that her refusal to
disclose her source (or sources) had not at any point in time hindered either the
investigation or proceedings against Mr X. Indeed, the first-instance court which
convicted Mr X had been informed by the prosecutor that no motion for extension
(pending a final decision on the duty to give evidence) had been made, because the case
had been sufficiently disclosed even without Ms Becker’s statement. The Court also bore
in mind that the applicant’s journalistic methods had never been called into question and
she had not been accused of any illegal activity. Furthermore, her right as a journalist to
keep her sources confidential could not automatically be removed because of a source’s
conduct or because the source’s identity had become known. The Court was not
therefore convinced that either the circumstances in the present case or the reasons
provided had justified compelling the applicant to testify.

Pending applications

Big Brother Watch and Others v. the United Kingdom (nos. 58170/13,
62322/14 and 24960/15)

13 September 2018 (Chamber judgment) - case referred to the Grand Chamber in February 2019

These applications were lodged after revelations by Edward Snowden (former contractor
with the US National Security Agency) about programmes of surveillance and intelligence
sharing between the USA and the United Kingdom. The case concerns complaints by
journalists, individuals and rights organisations about three different surveillance
regimes: (1) the bulk interception of communications; (2) intelligence sharing with
foreign governments; and (3) the obtaining of communications data from
communications service providers.

In its Chamber judgment of 13 September 2018, the Court held, by five votes to two,
that the bulk interception regime violated Article 8 (right to respect for private life) of
the Convention as there was insufficient oversight both of the selection of Internet
bearers for interception and the filtering, search and selection of intercepted
communications for examination, and the safeguards governing the selection of “related
communications data” for examination were inadequate. In reaching that conclusion, the
Chamber found that the operation of a bulk interception regime did not in and of itself
violate the Convention, but noted that such a regime had to respect criteria set down in
its case-law. The Chamber also held, by six votes to one, that the regime for obtaining
communications data from communications service providers violated Article 8 as it was
not in accordance with the law, and that both the bulk interception regime and the
regime for obtaining communications data from communications service providers
violated Article 10 (freedom of expression) of the Convention as there were insufficient



http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5861383-7473067
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6187848-8026299
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6187848-8026299
http://hudoc.echr.coe.int/fre-press?i=003-6187848-8026299

Press Unit

Factsheet - Protection of journalistic sources Unité de la Presse

safeguards in respect of confidential journalistic material. It further found that the
regime for sharing intelligence with foreign governments did not violate either Article 8
or Article 10. Lastly, the Chamber unanimously rejected complaints made by the third
set of applicants under Article 6 (right to a fair trial) of the Convention, about the
domestic procedure for challenging secret surveillance measures, and under Article 14
(prohibition of discrimination) of the Convention.

On 4 February 2019 the Grand Chamber Panel accepted the applicants’ request that the
case be referred to the Grand Chamber.

Association confraternelle de la presse judiciaire v. France and 11 other
applications (nos. 49526/15, 49615/15, 49616/15, 49617/15, 49618/15,
49619/15, 49620/15, 49621/15, 55058/15, 55061/15, 59602/15 and

59621/15)

Applications communicated to the French Government on 26 April 2017

These applications, which were lodged by lawyers and journalists, as well as
legal persons connected with these professions, concern the French Intelligence Act of
24 July 2015.

The Court gave notice of the applications to the French Government and put questions to
the parties under Articles 8 (right to respect for private life and correspondence),
10 (freedom of expression) and 13 (right to an effective remedy) of the Convention.

Similar applications pending: Follorou v. France (no. 30635/17) and Johannes v.
France (no. 30636/17)

Application communicated to the French Government on 4 July 2017

The Court gave notice of the applications to the French Government and put questions to
the parties under Articles 6 § 1 (right to a fair trial), 8 (right to respect for private life),
10 (freedom of expression) and 13 (right to an effective remedy) of the Convention.

Standard Verlagsgesellschaft mbH v. Austria (no. 39378/15)

Application communicated to the Austrian Government on 5 May 2017

This case concerns court orders imposed on the applicant, a media company, to disclose
information relating to the identity of users who published comments on its online
news portal.

The Court gave notice of the application to the Austrian Government and put questions
to the parties under Article 10 (freedom of expression) of the Convention.

Searches of journalists” home or workplace and/or seizure
of journalistic material

In both cases below the Court held that the national authorities had to establish that
measures other than searches of journalists’ home and workplace and seizure of
material, such as the interrogation of appropriate officials, would not have been effective
in preventing disorder or crime.

Roemen and Schmitt v. Luxembourg

25 February 2003

The applicants in this case were a journalist and his lawyer in the domestic proceedings.
The case concerned an unannounced raid and search by the police of the first applicant’s
home following the publication of an article concerning tax fraud by a government
minister. Investigators armed with search warrants carried out extensive investigations.
The investigating judge had also ordered a search of the first applicant’s lawyer’s office.
Considering that the Government had not shown that the balance between the interests
at stake, namely the protection of sources on the one hand and the prevention and
punishment of crime on the other, had been preserved, the Court held that the
measures in issue had been disproportionate and had infringed the first applicant’s right
to freedom of expression. There had therefore been a violation of Article 10 of the



http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6321717-8260093
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173634
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-175882
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=001-175882
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-173885
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-707011-716180

Press Unit

Factsheet - Protection of journalistic sources Unité de la Presse

Convention in respect of the first applicant. The Court further found that the search
carried out at the first applicant’s lawyer’s office had had repercussions on the first
applicant’s rights under Article 10 of the Convention. Holding that the search of the
second applicant’s office had been disproportionate to the aim pursued, particularly in
view of the rapidity with which it had been carried out, the Court accordingly concluded
that there had been a violation of Article 8 (right to respect for home) of the
Convention in respect of the second applicant.

Ernst and Others v. Belgium

15 July 2003

The applicants in this case were four journalists. The case concerned searches of Belgian
newspapers’ offices and the four journalists’ homes by the Serious Crimes Squad in
connection with the prosecution of members of the State legal service at the Liege Court
of Appeal for breach of confidence following leaks in highly sensitive criminal cases.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
It found in particular that the reasons given by the domestic courts had not been
sufficient to justify searches and seizures on such a large scale. In this case the Court
further held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private life),
no violation of Article 6 § 1 (right to a fair hearing), no violation of Article 14 (prohibition
of discrimination) taken together with Article 6 § 1 and no violation of Article 13 (right to
an effective remedy) of the Convention.

Tillack v. Belgium

27 November 2007

The applicant, a journalist of the German weekly magazine Stern, complained about
searches and seizures at his home and his place of work following the publication of
articles concerning irregularities in the European institutions and based on information
from confidential documents from the European Anti-Fraud Office.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
It emphasised in particular that a journalist’s right not to reveal her or his sources could
not be considered a mere privilege to be granted or taken away depending on the
lawfulness or unlawfulness of their sources, but was part and parcel of the right to
information. It found the reasons given by the Belgian courts to justify the searches
insufficient.

Martin and Others v. France

12 April 2012

This case concerned a search of the premises of the Midi Libre daily newspaper ordered
by an investigating judge to determine in what circumstances and conditions journalists
had obtained a copy of a confidential draft report of the Regional Audit Office concerning
the management of the Languedoc-Roussillon region.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
In particular, the French Government had not demonstrated that the competing
interests — namely the protection of journalists’ sources and the prevention and
repression of crime — had been properly balanced. The reasons given by the authorities
to justify the search could be considered relevant, but not sufficient. The search had
accordingly been disproportionate.

Ressiot and Others v. France

28 June 2012

This case concerned investigations carried out at the premises of L’Equipe and Le Point
newspapers and at the homes of journalists accused of breaching the confidentiality of a
judicial investigation. The authorities wanted to identify the source of the leaks in an
investigation into possible doping in cycle racing.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
It found in particular that the French Government had not shown that a fair balance had
been struck between the various interests involved. The measures taken had not been


http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-795697-812799
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-2189531-2328879
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3911691-4517517
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4002892-4660808

Press Unit

Factsheet - Protection of journalistic sources Unité de la Presse

reasonably proportionate to the legitimate aim pursued, having regard to the interest of
a democratic society in ensuring and maintaining the freedom of the press.

Saint-Paul Luxembourg S.A. v. Luxembourg

18 April 2013

This case concerned a search and seizure warrant issued by an investigating
judge against a newspaper after the latter had published an article which was the
subject of a complaint to the judicial authorities by an individual mentioned in the article
and his employer.

The Court found a violation of Article 8 (right to respect for private life) and a
violation of Article 10 of the Convention. It held in particular that the search and
seizure warrant had not been reasonably proportionate to the aim pursued, namely to
verify the identity of the journalist who had written the article, and that it had been
insufficiently limited in scope to prevent possible abuse by the investigating officers, for
instance in the form of attempts to identify the journalist’s sources.

Nagla v. Latvia

16 July 2013

This case concerned the search by the police of a well-known broadcast journalist’s
home, and their seizure of data storage devices. Her home was searched following a
broadcast she had aired in February 2010 informing the public of an information leak
from the State Revenue Service database.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
It emphasised in particular that the right of journalist’s not to disclose their sources
could not be considered a privilege, dependent on the lawfulness or unlawfulness of their
sources, but rather as an intrinsic part of the right to information that should be treated
with the utmost caution. In this case the investigating authorities had failed to properly
balance the interest of the investigation in securing evidence against the public interest
in protecting the journalist’s freedom of expression.

Stichting Ostade Blade v. the Netherlands

27 May 2014 (decision on the admissibility)

This case concerned the search of a magazine’s premises following a press release it
issued announcing that it had received a letter from an organisation claiming
responsibility for a series of bomb attacks in Arnhem. The publisher of the magazine
complained in particular that the search had amounted to a violation of its right to
protect its journalistic sources.

The Court declared the application inadmissible as manifestly ill-founded. It concluded
that “source protection” was not in issue in this case as the magazine’s informant, who
was seeking publicity for the attacks under cover of the press, was not entitled to the
same protection as ordinarily accorded to “sources”. The search, which had been carried
out in order to investigate a serious crime and prevent further attacks, had therefore
complied with the requirements under Article 10 of the Convention, notably of being
necessary in a democratic society for the prevention of crime.

Gormiis and Others v. Turkey

19 January 2016

In April 2007 the Nokta weekly magazine published an article based on documents
classified “confidential” by the Chief of Staff of the armed forces. The applicants -
respectively, at the relevant time, the publishing director and editors-in-chief of the
weekly magazine as well as investigative journalists who worked for the publication -
complained that the measures taken by the relevant authorities, particularly the search
of their professional premises and the seizure of their documents, had been intended to
identify their sources of information and infringed their right to freedom of expression,
especially their right to receive or impart information as journalists.

The Court held that there had been a violation of Article 10 of the Convention.
It found in particular that the article published by the weekly newspaper Nokta, on the


http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra-press/pages/search.aspx?i=003-4332446-5192635
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4167297-4926068
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4798231-5844953
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5274716-6556486

Press Unit

Factsheet - Protection of journalistic sources Unité de la Presse

basis of “confidential” military documents about a system for classifying the media on
the basis of whether they were “favourable” or “unfavourable” to the armed forces, was
capable of contributing to public debate. Emphasising the importance of freedom of
expression with regard to matters of public interest and the need to protect journalistic
sources, including when those sources were State officials highlighting unsatisfactory
practices in their workplace, the Court held that the interference with the journalists’
right to freedom of expression, especially their right to impart information, had not been
proportionate to the legitimate aim sought, had not met a pressing social need, and had
not therefore been necessary in a democratic society; the interference had consisted in
the seizure, retrieval and storage by the authorities of all of the magazine’s computer
data, even data that was unrelated to the article, with a view to identifying the public-
sector whistle-blowers. Lastly, the Court considered that this measure was such as to
deter potential sources from assisting the press in informing the public on matters of
general interest, including when they concerned the armed forces.

Media Contact:
Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08



